9 راه آسان برای بررسی سلامت رایانه شخصی

نقد و بررسی لپ تاپ و الترابوک

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

9 راه آسان برای بررسی سلامت رایانه شخصی

9 راه آسان برای بررسی سلامت رایانه شخصی

احتمالاً فکر نمی کنید که به طور منظم سلامت رایانه شخصی را بررسی کنید، مگر اینکه چیزی کار نکند. با این حال، از طریق یک سری آزمایش‌ها و ابزارهای ساده، می‌توانید سلامت و عملکرد رایانه شخصی خود را قبل از بروز هر گونه مشکل مهم زیر نظر داشته باشید. این به شما هشدار می دهد که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، مانند علائم اولیه خرابی هارد یا راه اندازی درست دستگاه ها. هرچه زودتر متوجه مشکلات شوید، شانس کمتری برای آسیب دائمی یا از دست دادن داده خواهید داشت. در این مطلب از بازرگانی ونوس لیستی از روش‌هایی را مشاهده می‌کنید که می‌توانید در رایانه شخصی ویندوز 10/11 خود برای نظارت بر سلامت سیستم خود اعمال کنید.

1. از نمایشگر عملکرد استفاده کنید

"Performance Monitor" یک ابزار داخلی در ویندوز است که به شما امکان می دهد عناصر مختلف رایانه شخصی خود مانند شبکه، رم و استفاده از دیسک را ردیابی کنید. در حالی که کارهای مختلفی می توانید با "Performance Monitor" انجام دهید، دو عنصر مهم برای بررسی سلامت رایانه شخصی شامل گزارش های "System Diagnostics" و "System Performance" هستند.


این گزارش ها به شما تجزیه و تحلیل دقیقی از نحوه اجرای اجزای مختلف سیستم شما می دهد. درک داده‌ها همیشه آسان نیست، اما وقتی گزارش‌ها را بر اساس یک برنامه منظم اجرا می‌کنید، می‌توانید متوجه روندها و تغییرات شوید. برای اکثر کاربران، یک بار در ماه خوب است.

با باز کردن منوی Start و تایپ کردن "Performance monitor"، "Performance Monitor" را باز کنید. به طور متناوب، Win + R را فشار دهید و perfmon را تایپ کنید. روی «OK» کلیک کنید.

 "Data Collector Sets" و سپس "System" را باز کنید.


یک گزارش را با کلیک راست روی "System Diagnostics" و انتخاب "Start" شروع کنید. پس از اجرای اولین گزارش، باید فرآیند «عملکرد سیستم» را تکرار کنید.



تکمیل هر گزارش باید حدود یک دقیقه طول بکشد. پس از اتمام، «گزارش‌ها» و سپس «سیستم» را برای مشاهده آخرین گزارش‌ها گسترش دهید.



برای مشاهده جزئیات روی هر گزارش کلیک کنید.


یکی از ویژگی های اضافی "Performance Monitor" "نمایشگر منابع" جدید است (در نسخه های بعدی ویندوز 10 و ویندوز 11 موجود است). می‌توانید از آن برای مشاهده عملکرد در زمان واقعی برای استفاده از پردازنده، حافظه، دیسک و شبکه استفاده کنید. این شبیه به Task Manager است اما با جزئیات بیشتر.

در حالی که می توانید به "Resource Monitor" در "Performance Monitor" دسترسی داشته باشید، همچنین می توانید Start را باز کنید، "Resource monitor" را تایپ کنید و نتیجه را انتخاب کنید.



این ابزار از لحظه ای که شما آن را راه اندازی می کنید نظارت را آغاز می کند، که می تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا برنامه ها و فرآیندهای خاصی مشکل ایجاد می کنند و با کدام مؤلفه ها.

2- با برنامه pc health check یک نمای کلی دریافت کنید


برنامه PC Health Check به این منظور طراحی شده است که به کاربران ویندوز 10 اجازه دهد ببینند آیا رایانه شخصی آنها با ارتقاء ویندوز 11 سازگار است یا خیر. ابزار رایگان هیچ اطلاعات عمیقی در اختیار شما قرار نمی‌دهد، اما می‌تواند چند بینش کلیدی مانند سن رایانه شخصی شما، در صورتی که مقدار صحیح حافظه و فضای دیسک شناسایی شده باشد، و اگر زمان شروع شما کندتر از انتظار داشتید، پس ارزش آن را دارد که آن را برای یک چرخش بچرخانید.

برنامه PC Health Check را از مایکروسافت دانلود و نصب کنید. اگر قبلاً از ویندوز 11 استفاده می کنید، ممکن است از قبل این برنامه را داشته باشید. کاربران ویندوز 10 با آخرین به روز رسانی ها نیز ممکن است آن را داشته باشند. اگر مطمئن نیستید، Start را باز کنید و عبارت "Pc Health check" را جستجو کنید.
پس از ورود به برنامه، روی "Check now" کلیک کنید تا یک اسکن از سیستم شما اجرا شود.


برای اطلاعات بیشتر و راه‌هایی برای سالم‌تر نگه‌داشتن رایانه شخصی، روی «نکاتی در مورد سلامت رایانه شخصی» کلیک کنید یا هر بخش را گسترش دهید.

3- sleep study  را اجرا کنید


وقتی کامپیوتر خود را به حالت Sleep یا در حالت آماده به کار قرار می دهید، واقعاً در پشت صحنه چه می گذرد؟ اجرای مطالعه خواب به شما این امکان را می دهد که ببینید چه چیزی در حال اجرا است و از باتری یا برق در حالت خواب استفاده می کند. این گزینه فقط در رایانه های شخصی که از حالت خواب پشتیبانی می کنند موجود است.

برخلاف ابزارهای قبلی، این ابزاری با رابط کاربری گرافیکی نیست. در عوض، باید از خط فرمان برای تولید گزارش استفاده کنید.

Win + R را فشار دهید و cmd را تایپ کنید.




اگر حساب کاربری شما دارای امتیازات ادمین نیست یا پیام خطایی در مورد حقوق سرپرست دریافت می‌کنید، به Start بروید، عبارت Command Prompt را جستجو کنید و در قسمت Command Prompt گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.




شما می توانید گزارش را در هر کجا که بخواهید ذخیره کنید، اما برای این مثال، من گزارش را به دسکتاپ ارسال می کنم. این بدان معناست که قبل از اجرای دستور مطالعه خواب باید دایرکتوری در خط فرمان را تغییر دهید.
برای جابجایی از ویندوز به پوشه Users عبارت زیر را تایپ کنید. (اگر "C" درایو نصب ویندوز شما نیست، "C" را به حرف درایو صحیح تغییر دهید.):

cd c:/Users



برای ایجاد گزارش مطالعه خواب موارد زیر را وارد کنید. (نام کاربری را با نام کاربری خود جایگزین کنید.):
powercfg /SleepStudy /output usernameDesktopsleepstudy.html





برای مشاهده نتایج روی گزارش روی دسکتاپ خود دوبار کلیک کنید. به طور پیش فرض، سه روز نتایج وجود دارد. اگر هرگز لپ‌تاپ خود را از برق نکشیده‌اید، هیچ باتری تخلیه نمی‌شود، اما می‌توانید برای مشاهده نوسانات انرژی به پایین بروید.



خطوط نارنجی، قرمز و بنفش همگی قابل توجه هستند، زیرا این خطوط به ترتیب به معنای فعالیت متوسط، فعالیت زیاد و خاموشی غیرعادی هستند.



اگر می خواهید بیش از سه روز ببینید، می توانید یک گزارش مطالعه خواب برای یک دوره 28 روزه ایجاد کنید. به سادگی از دستور زیر استفاده کنید. (نام کاربری خود را جایگزین «نام کاربری» و تعداد روز را به جای «روز شماره» قرار دهید.):
powercfg /SleepStudy /output usernameDesktopsleepstudy.html /Duration daynumber



4- یک گزارش شبکه ایجاد کنید

مشکوک به مشکل در اتصال شبکه خود هستید؟ «گزارش شبکه بی‌سیم» راهی سریع و آسان برای بررسی سلامت رایانه شخصی مرتبط با اتصال Wi-Fi شما است. درست مانند گزارش مطالعه خواب، نتایج سه روزه را دریافت خواهید کرد. هدف این تست این است که ببیند چه زمانی و چرا اتصال شما قطع و وصل می شود. از برنامه ها یا سایت های خاص گرفته تا مشکلات سخت افزاری یا ISP شما، این یکی از راه های عیب یابی مشکلات اتصال بی سیم است.

همانطور که در بالا توضیح دادیم یک پنجره Command Prompt را باز کنید.
زیر را در اعلان وارد کنید:




تا كنون نظري ثبت نشده است
برای ارسال نظر باید ابتدا وارد پنل کاربری خود شوید
جهت عضویت اینجا کلیک نماید و یا برای ورود اینجا کلیک نمایید